WLTP og RDE: Nye tests for certificering af brændstofforbrug, CO₂-emission og forurenende stoffer
Den 1. september 2017 trådte den nye Worldwide harmonised Light-duty vehicles Test Procedure (WLTP) i kraft, og den skal gradvist erstatte den hidtidige New European Driving Cycle (NEDC)-test.
NEDC (New European Driving Cycle)
Denne test er den europæiske kørecyklus, der hidtil har været anvendt til måling af brændstofforbrug og emissioner fra personbiler og lette erhvervskøretøjer. Den første europæiske kørecyklus trådte i kraft i 1970, og den simulerede en rute i bytrafik. I 1992 blev den suppleret med en strækning på landevej/motorvej, og siden 1997 er den blevet anvendt til måling af forbrug og CO2-udledning. Sammensætningen af denne cyklus er imidlertid ikke længere i overensstemmelse med de nuværende køremåder og afstande, der køres på de forskellige vejtyper. Den gennemsnitlige hastighed i NEDC er kun 34 km/t, accelerationerne er langsomme, og den maksimale hastighed er kun 120 km/t.
WLTP-procedure
WLTP benytter den nye Worldwide harmonised Light duty vehicles Test Cycle (WLTC) til at måle brændstofforbrug samt emissionerne af CO2 og forurenende stoffer fra personbiler og lette erhvervskøretøjer. Den nye protokol har til formål at give kunderne mere realistiske data, der bedre afspejler den daglige brug af køretøjet.
Sammenligning af NEDC og WLTP
Cyklustid |
NEDC
|
WLTP
|
Cyklustid |
20 minutter
|
30 minutter
|
Afstand |
11 km
|
23,25 km
|
Maksimal hastighed |
120 km/t
|
131,3 km/t
|
Gennemsnitshastighed |
34 km/t
|
46,5 km/t
|
Kørselsfaser |
2 faser
|
4 mere dynamiske faser
|
Indflydelse fra ekstraudstyr |
Indgår ikke
|
Der tages hensyn til ekstraudstyr (som kan variere pr. bil)
|
Gearskift |
Faste gearskiftepunkter
|
Forskellige gearskiftepunkter for hvert enkelt køretøj
|
Stilstandstid |
24%
|
12,5%
|
Overgangen fra NEDC til WLTP
Indtil udgangen af 2020 vil brændstofforbrug og CO2-emissionsværdier for både WLTP og NEDC blive anført i køretøjets dokumenter. NEDC-værdierne vil faktisk blive brugt til at angive de gennemsnitlige emissioner for biler, der registreres i EU indtil 2020. Desuden kan nogle lande fortsat anvende NEDC data til afgiftsmæssige formål. Fra 2021 og fremefter vil WLTP-data være de eneste værdier for forbrug/CO2-emission for alle biler. Brugte køretøjer vil ikke blive påvirket heraf, og de bevarer deres certificerede NEDC-værdier.
Personbilers forbrug og emissioner under kørsel
Derfor vil der stadig være forskel mellem de emissioner og det forbrug, der måles i laboratoriet, og de værdier, der fremkommer ved brugen af bilen i den virkelige trafik. Størrelsen af disse forskelle afhænger af faktorer som køremåde, brug af bilens systemer (som f.eks. aircondition), trafik og vejrforhold, der varierer alt efter geografiske forhold og de enkelte bilister.
Derfor vil kun en standardiseret laboratorietest gøre det muligt at måle værdier, som kan bruges til at sammenligne forskellige køretøjer og forskellige modeller på en fair måde.
RDE (Real Driving Emissions): En test, der fokuserer på at kontrollere emissioner under kørslen
For at kunne måle emissioner af forurenende stoffer under kørsel med køretøjet på vejen bliver personbiler udstyret med transportable målesystemer (PEMS), der giver fuld realtidsovervågning af de vigtigste forurenende stoffer, der udsendes af køretøjet. PEMS er komplicerede enheder, der indeholder avancerede gasanalyse-instrumenter, masseflowmetre for udstødningsgas, vejrstation, satellit-baseret geolocation og en netværksforbindelse. De indsamlede data analyseres for at sikre, at grænsebetingelserne for RDE-ruten er opfyldt, og at emissionerne ligger inden for forordningens grænser.
De grænser, der ikke må overskrides, defineres som de i laboratorieprøven foreskrevne (WLTP) multipliceret med overensstemmelsesfaktorer. I overensstemmelsesfaktorerne skal der tages hensyn til fejlmarginen for instrumenteringen, som ikke måler på samme niveau af nøjagtighed og reproducerbarhed som det, der benyttes i laboratorietesten.
RDE-prøven gælder fra 1. september 2017 for nye personbilmodeller og for alle personbiler, der registreres fra den 1. september 2019, og for NOx med en overensstemmelsesfaktor på 2,1. For så vidt angår kontrollen af partikelantal (PN) er overensstemmelsesfaktoren 1,5, og den gælder for alle personbiler, der er registreret fra den 1. september 2018.
Hvilke ændringer sker der for kunderne?
Den nye WLTP-procedure vil give et mere realistisk kriterium for sammenligning af brændstofforbrug og CO2-emissionsværdier for forskellige køretøjsmodeller, da den er udformet til bedre at afspejle den reelle køremåde og tage hensyn til de specifikke tekniske egenskaber for de enkelte modeller og versioner, herunder ekstraudstyr.
For at sikre klarhed og størst mulig gennemsigtighed vil FCA give forhandlere og kunder detaljerede oplysninger om brændstofforbrug og CO2-emissionsværdier for hver enkelt konfigureret bil og om minimum- og maksimumværdierne for de enkelte modeller.