EN HISTORIE
DREVET AF DRØMME
Klar til en spændende tidsrejse i vores historie? Træk markøren på tidslinjen, vælg en dato og opdag de mest ikoniske øjeblikke i de sidste 120 år af Fiat’s historie.
1899
En gruppe forretningsmænd og selvstændige erhvervsdrivende fra Torino slår sig sammen og gør en fælles drøm til virkelighed: en italiensk bilfabrik, der kunne tilbyde "demokratisk mobilitet". Den 11. juli 1899 i Torino blev Fiat: Fabbrica Italiana Automobili Torino (italiensk automobilfirma Torino) grundlagt. Samme år startede produktionen officielt med lanceringen af den første bil med Fiat-mærket nogensinde, Fiat 3½ HP.










1903
Vi skriver 1903, og på trods af den halvvejs håndværksmæssige produktionslinje er selskabets resultater gode nok til at forøge aktiekapitalen til 800.000 Lira, et betydeligt beløb på den tid.
Sammen med de andre direktører beslutter Agnelli, der er blevet udnævnt til CEO i 1902, at børsnotere den Torino-baserede produktionsvirksomhed.
1910
I 1910 fornyer Fiat sit modeludvalg med lanceringen af Fiat “Tipo”.
Den bruger standardiserede dele, der gør det muligt at rationalisere omkostninger og produktion og skabe en bil, der er både pålidelig og inden for alles rækkevidde.
Disse egenskaber gjorde Fiat Tipo så succesfuld, at forskellige versioner af bilen i årenes løb blev produceret fra 1 til 6, i rækkefølge efter deres motorstørrelse.
1911
Fiats første sportskonkurrence var i 1901 med 8 HP og 12 HP, så virksomheden forstår til fulde vigtigheden af motorsport som afprøvningsforum for nye teknologier, før de overføres til produktionslinjen. I 1911 vandt Fiat S61 fra 1908 Grand Prix of America, mens Fiat S76 Record fra 1910 fik kælenavnet "Belva di Torino" (bogstaveligt talt Monsteret fra Torino) takket være sin præstation. I 1924 blev Fiat SB4 Eldridge, bedre kendt som "Mephistopheles", bygget til at sætte hastighedsrekorder.
Fiat S76 record


1912
Fiat "Zero", også kendt som Fiat 12/15 HP, var forløberen for de mere brugsorienterede modeller af Fiat-biler.
Under det iøjefaldende karrosseri, designet med hjælp fra en meget ung Pininfarina, havde bilen en ret simpel, robust og pålidelig mekanisk struktur, der i Torpedo-udgaven blev solgt for blot 8.000 Lira, en rekordlav pris for perioden.
Kvalitet, stil og tilgængelighed er årsagerne bag dens succes, der fik Fiat til at producere over 2.000 eksemplarer alene mellem 1912 og 1915.
1916
1916 er året, hvor konstruktionen af Lingotto-fabrikken begyndte – et af de fremmeste eksempler på industriel arkitektur i Europa. Den blev designet af Giacomo Mattè Trucco og var indbegrebet af Italiens ambitiøse ønske om innovation og industrialisering. Fabrikken blev indviet den 22. maj 1923 under tilstedeværelse af Kong Victor Emmanuel III af Italien.
1932
Fiat 508 Balilla blev udstillet for første gang på bilmessen i Milano, der blev afholdt fra den 17. til 27. april 1932. Den var en revolutionerende bil for sin tid, og den blev en omgående succes. Den første Balilla var en firepersoners sedan, med et karrosseri lavet af træ og jern, som kunne køre op til 80 km/t og kun kostede 10.800 Lira. Det var en af de mest populære biler i Italien, elsket af både folket og pressen.
508 BALILLA SPORT

508 BALILLA SPORT

508 BALILLA 3-SPEED




1936
I 1936 så Fiat 500 A Topolino (bogstaveligt talt ”lille mus” og det italienske navn for Disneys Mickey Mouse) dagens lys. Den var på det tidspunkt den mindste masseproducerede bil i verden. Den var forfar til segmentet med økonomibiler og blev produceret som reaktion på den økonomiske krise, der ramte Italien lige efter starten på anden verdenskrig. Den fik navnet “Topolino” på grund af sin lille størrelse og form.
Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino







1939
Mirafiori er ikke blot Fiats industrielle hovedkvarter i Torino, men også den ældste fabrik i Europa, der stadig producerer. Den blev åbnet den 15. maj 1939 for at øge produktionen af bilmodeller med mindre motorer, der kunne tilbyde mobilitet til alle til en overkommelig pris. Med slutningen på anden verdenskrig begynde fabrikkens bilproduktion for alvor med lanceringen af den anden serie 500 A og omflytningen af produktionslinjerne for Fiat 1100.
Mirafiori


1947
Fiat 1100 S er en sjælden juvel, der kun er produceret i nogle få hundrede eksemplarer. Og investeringerne i denne sporty sedan, med sofistikeret mekanisk indmad, tjente sig hurtigt ind. Ved 1000 Miglia i 1947 sluttede fire 1000 S "Berlinetta" alle blandt de første ti. I rækkefølgen: femte-, sjette-, syvende- og niendeplads. Men denne væddeløbssucces var ikke det eneste, der satte sit mærke: Selv den umiskendelige forende gjorde den berømt i hele verden.
1948
I 1948 introducerede virksomheden 500 B "Giardiniera", en af de første stationcars, der nogensinde blev masseproduceret, med overdådige sidestriber lavet af asketræ og masonit. Betegnelsen "Giardiniera" var inspireret af navnet på de vogne, som gartnere brugte til at transportere deres varer på. Selvom den kun havde været i produktion i lidt over et år, var der allerede blevet produceret mere end 21.000 modeller.
Fiat 500 B (“Giardiniera”)


1951
Fiat Campagnola, der udelukkende blev brugt i en landbrugsmæssig sammenhæng, var en masseproduktionslinje, der startede i 1951. Bilen var udstyret med en stålramme med langs- og tværgående dele og var innovativ for sin tid. Den var med til at skrive historie i efterkrigstiden, da den kørte gennem Afrika fra syd til nord på 11 dage og 4 timer.
CAMPAGNOLA "ALGER - LE CAP" RAID

CAMPAGNOLA "ALGER - LE CAP"



1952
I 1952 fik den nye Fiat 8V's image en saltvandsindsprøjtning med en mere sporty appel. Bilen, der havde uafhængigt ophæng og et karrosseri i glasfiber, havde en ægte italiensk sjæl og et unikt og elegant design. Den var designet med kreative og tekniske indspark fra ikoner som Ghia, Bertone, Zagato, Vignale og Farina. Bilen leder tankerne hen på Amerika, hovedsagligt takket være dens V-formede, ottecylindrede arkitektur.
Fiat 8V

Fiat 8V

Fiat 8V

Fiat 8V





1953
En splinterny bil ser dagens lys. 1100/103 Type A- og Type B-modellerne kom på markedet i 1953 og var kendetegnet ved deres moderne 4-dørs konstruktion, bærende karrosseri og moderne design med tre kasser. Samme år gennemførte Fiat 1100 E sin første tur verden rundt med en enkelt chauffør.
Fiat 1100/103

Fiat 1100/103



1955
En 2-dørs, 2-personers Spider i amerikansk stil, der også blev skabt med henblik på at tilfredsstille kravene fra private racerkørere under konkurrencer. Fiat 1100 TV Trasformabile blev lanceret i 1955 for at garantere fremragende ydeevne, hastighed og præcision. De 571 producerede enheder blev udstyret med en forbedret motor og uafhængigt ophæng foran med en stabilisatorstang.
Fiat 1100 TV Trasformabile

Fiat 1100 TV Trasformabile

Fiat 1100 TV Trasformabile

Fiat 1100 TV Trasformabile





1956
Fiat 600 Multipla ser dagens lys, den første MPV nogensinde produceret. En let, hurtig bil med ekstremt raffinerede linjer, der hurtigt blev en stor succes. Denne simple familiebil gør funktionalitet til sin styrke, med mulighed for at transportere fire til seks personer eller omdanne den til en taxi-udgave med to sæder.
Fiat 600 Multipla

Fiat 600 Multipla

600 MULTIPLA TAXI

600 MULTIPLA TAXI





1957
Den nye 500 var en videreudvikling af den revolutionerende 500 Topolino, der var designet til at opfylde kravene til en bil, der var både økonomisk og praktisk. Den nye 500 er en bil, der påtager sig den teknologiske udfordring med at reducere størrelsen på hver eneste del, samtidig med at den bibeholder sin unge, tidsløse og ikoniske ånd.
500 - SET

Fiat 500

500 – SPOT

500 – SPOT

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

500 – MECHANICS (IT: MECCANICA)

Fiat 500












1966
Fiat 124 fås nu også som en familiemodel, og Sport Spider by Pininfarina lanceres. Dino Spider gør også sin debut, men nyhederne stopper ikke her: Fiat underskriver en aftale med USSR om opførelse af Togliattigrad, en lille by langs Volga-floden, der er omdannet til en ægte bilproduktionsby.
Fiat 124 Spider

Fiat 124 Dino Spider

Fiat 124 Dino Spider

Fiat 124 Dino Spider

Fiat 124 Dino Spider

Togliattigrad







1967
Produktion begynder på den nye Rivalta-fabrik med lanceringen af 850 Coupé og 124 Spider. Mellem 1976 og 1977 tager Fiat et af virksomhedens vigtigste skridt inden for produktion og anvendte teknologier med introduktionen af Robogate: et automatiseret produktionsanlæg bygget af Fiat Comau, der kombinerer forskellige teknologier styret af et enkelt it-system. Systemet, der er i stand til at genkende og svejse forskellige karrosseridele fuldautomatisk, har produceret ikoniske modeller som Ritmo, Uno og Tipo.
Fiat 124 Spider

Fiat 850 Coupé

Fiat 850 Coupé




1968
Den nye Fiat 850 City Taxi fra 1968 var designet som et køretøj til bytrafik i store byer med en formel og funktionel fremtoning, et rummeligt interiør og reducerede udvendige mål for at sikre gode køreegenskaber. Med tilføjelsen af en radiomodtager var bilens tekniske udstyr virkelig bemærkelsesværdigt for sin tid.
Fiat 850 City Taxy


1971
Arvingen til 850’eren, Fiat 127, repræsenterer en ægte revolution i bilverdenen takket være dens tværliggende frontmotor, McPherson-ophæng foran og sammenkobling bagtil. Mere plads, mere komfort og mere sikkerhed takket være dens forbedrede vejgreb, stabilitet og bremseevne. En ikonisk bil for alle, der levede i 1970’erne.
Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127







1972
Præsentation og produktionsstart af Fiat 126. Modellen er videreudviklingen af Fiat Nuova 500, men den præsenterer et helt nydesignet 4-sæders karrosseri, en 594 cc-motor med deraf følgende øget hastighed og synkroniseret skift i de tre højeste gear.
Fiat 126

Fiat 126



1978
Fiat Ritmo var en af de mest succesfulde Fiat-modeller, der nogensinde er blevet produceret. Den blev skabt til genkendelse ved første øjekast, og dens mest iøjnefaldende karaktertræk var de lige og vinklede linjer, der designer en 3- eller 5-dørs sedan, samlet i en fire meter lang bil.
Fiat Ritmo

Fiat Ritmo



1980
Pandaen er udgivet i to versioner: Panda 30 med udviklingen af 126-motoren og Panda 45 med en 127-motor. Fiat Panda 30 blev en af de mest elskede by biler i Italien, den var først og fremmest berømt for sin robusthed og funktionalitet.
Fiat Panda

Fiat Panda

Fiat Panda




1983
Fiat Uno, forgængeren til Punto, præsenteres i Cape Canaveral. Den var en revolution inden for små biler og blev omgående en enorm succes, hvor den vandt titlen som Årets bil i 1984. Den vil for altid være indbegrebet af en populær bil, der er egnet til alle.
FIAT UNO 55 S - SET

FIAT UNO TURBO I.E.

FIAT UNO D BASE

FIAT UNO TURBO I.E

FIAT UNO 3 E 5 PORTE






1988
Fiat Tipo så dagens lys med et 5-sæders design i to segmenter, så man fik mest muligt ud af den indvendige plads. Bilen var resultatet af et innovativt projekt, og den blev udviklet for at opnå et højt ydelsesniveau, komfort og sikkerhed. Den er indbegrebet af konceptet innovation med et modent indhold.
Fiat Tipo


1990
Panda Elettra, en model af Pandaen med nul-emission, gør sin entré. Den var baseret på 750 Fire og kunne køre op til 100 km med en tophastighed på 70 km i timen. Den var udstyret med en lille brænder, der kunne starte varmen og dermed spare batteristrøm, mens transmissionen var overladt til en fire-trins gearkasse.
PANDA ELETTRA


1993
Den nye Fiat Punto og Punto Cabrio ser dagens lys. Fiat Punto blev præsenteret i 1993 på Frankfurt Motor Show og er hverdagsbilen par excellence. Den er også en af Fiats største succeser. Punto Cabrio, en cabriolet-version af denne store italienske klassiker, adskiller sig også med sin 60 hk eller 88 hk benzinmotor.
Fiat Punto

Fiat Punto

Fiat Punto

Fiat Punto





1994
Fiat Barchetta ser dagens lys, en Spider med en 1,8-motor designet af Andreas Zapatinas, der fandt på ideen med linjen, der starter fra motorhjelmen og virker som om, den invaderer passagerkabinen. Bilen var en betydelig succes, idet den blev lanceret som en økonomisk, men pålidelig Spider.
SEATS (IT: SEDILI)

DASHBOARD (IT: PLANCIA)

Fiat Barchetta

Fiat Barchetta

INTERIORS (IT: INTERNI)

Fiat Barchetta

Fiat Barchetta








2007
Den nye Fiat 500 lanceres. Dette firhjulede ikon er tilbage på vejen i en helt ny udgave, der kommer til at sætte sit præg. Desuden har dens kompakte størrelse et nyt niveau af komfort.
Fiat 500

500

500

500

500

500

500

Fiat 500

Fiat 500









2012
Fiat 500L præsenteres for første gang. Set ud fra et stilistisk synspunkt leder den tankerne hen på to særskilte, men genkendelige designfilosofier, og den præsenteres som en fusion af Fiat 500 fra 1957 og Fiat Multipla fra 1956. Den rummelige passagerkabine er også blevet mere alsidig takket være skydesæderne.
Fiat 500L

Fiat 500L

500L – SPOT

500L – SPOT

Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L Driving

Fiat 500L Making






2014
Præsentation af Fiat 500X, SUV’en til bybilledet med et stærkt stilpræget element. Samme år fusionerer de to bilkoncerner Fiat og Chrysler, hvilket resulterer i dannelse af FCA: Fiat Chrysler Automobiles.
FIAT 500

FIAT 500

FIAT 500

500X e Dynamo

Fiat 500X

Fiat 500X Motorshow

Fiat 500X Motorshow 2

Fiat 500X Reveal





2019
Fiat fejrer sine første 120 år med en særlig serie af biler: Den nye 500 Family 120 th, præsenteret på Geneva International Motor Show, er klar til fest med den tofarvede Tuxedo-finish og et eksklusivt samarbejde med Apple Music.
Fiat 500 120°

Fiat 500L 120°

Fiat 500L 120°

Fiat 500X 120°

Shaggy & Sting

Fiat 500X 120°

Il Badge

Fiat 500, 500X, 500L 120°

Fiat 500, 500X, 500L 120°

Fiat 500, 500X, 500L 120°

Fiat 500, 500X, 500L 120°











