Placeholder image

TEKNOLOGI

Den kommende nye 500 "la Prima" vil være den første minibil er udstyret til autonom kørsel på niveau 2, hvilket medfører et overlegent sikkerhedsniveau ved bykørsel. Bilen vil være din betroede andenpilot, der accelererer, bremser og holder vognbanen helt af sig selv.
INTELLIGENT KØRSEL
Den kommende nye 500 "la Prima" vil få din daglige pendling til at gå glat på mange måder. For det første vil bilen aflæse vejskilte og foreslå den hastighed, du bør køre med på den pågældende vej. Når du har indstillet hastighed og afstand på knapperne på rattet, vil systemet på egen hånd holde den indstillede afstand til køretøjet foran (når du kører over 30 km/t), holde dig midt i vognbanen (når du kører over 60 km/t) og standse, når det er nødvendigt pga. trafikken. Som en trofast andenpilot, der altid er ved din side.
SIKKERT I DIN BANE
Når du kørerer over 60 km/t, vil den nye kommende 500 «la Prima» genkende vejens linjer og autonomt holde dig i midten af banen, hvilket gør rejser mere sikre og mindre stressende.
NEMMERE PARKERING
Når du manøvrerer ved lav hastighed, bliver du advaret om en eventuel forhindring, så du ikke ved et uheld kommer til at køre ind noget. Ved hastigheder under 13 km/t vil de 11 parkeringssensorer foran, på siderne og bag på, der dækker 360 grader rundt om den kommende nye 500 "la Prima", registrere enhver forhindring og advare føreren.
INGEN BLINDE VINKLER
Når du kører hurtigere, mellem 15 og 140 km/t, vil ultralydssensoren i den kommende nye 500 «la Prima» registrere genstande i de blinde vinkler ved siden af og bag ved bilen og advare dig med et lydsignal og en lampe på sidespejlet.
BAKKAMERA
Bakkameraet vil vise et tydeligt og skarpt videobillede af det, der er bag ved bilen, direkte på infotainment-displayet i den kommende nye 500 "la Prima". Billedet vises med dynamiske gitterlinjer og en midterlinje, der tilpasses alt efter, hvordan rattet drejes, for at give føreren en fornemmelse af afstand.
BREMSER FOR DIG
Den kommende nye 500 "la Prima" vil automatisk bremse for at undgå eller afbøde sammenstød med køretøjet foran og med fodgængere og cyklister, når du kører op til 130 km/t. Bilen vil starte med at advare føreren med et lydsignal og en visuel advarsel i instrumentgruppen, og hvis føreren ikke reagerer, vil systemet bremse bilen for at undgå eller afbøde det potentielle sammenstød.
TRÆTHEDSADVARSEL
Den kommende nye 500 "la Prima" hjælper dig med ikke at falde i søvn bag rattet. Systemet kan registrere de indledende tegn på træthed ved at holde øje med bilens sidelæns bevægelser og vil fortælle føreren, at det er på tide med et hvil. Bilen afgiver et lydsignal og viser en visuel advarsel i instrumentgruppen.
HOLDER DIG PÅ SPORET
Den kommende nye 500 "la Prima" vil hjælpe dig med at forhindre utilsigtede overskridelser af vejstriberne, så du holder dig i din egen vognbane, via en aktiv funktion i rattet som hjælper med at beskytte dig selv og andre mod fare. Når funktionen registrerer, at bilen utilsigtet er ved at bevæge sig ud af vognbanen, advarer den føreren med et lydsignal, en visuel advarsel og ved at få rattet til at vibrere, så bilen kan komme tilbage på sporet.
NØDOPKALD
Hvis der sker en ulykke, der er alvorlig nok til, at en eller flere airbags bliver udløst, bliver der automatisk foretaget et nødopkald fra den kommende nye 500 "la Prima" til det europæiske nødopkaldsnummer 112. Data om køretøjets position og status bliver sendt med, så alarmcentralen hurtigere kan iværksætte korrekt hjælp. Foran bakspejlet i kabinen er der desuden en lettilgængelig SOS-knap, der giver hurtig adgang til hjælp, hvis behovet opstår.

Billederne er vejledende. Bilerne forventes til salg fra oktober 2020.