TwinAir

En sund diæt baseret på innovation gav os denne lette, miljøvenlige, enkle og meget effektive motor.

Multiair

Hemmeligheden bag en livlig motor: Træk luft ind, bland optimalt med benzin, og ånd lettere ud.

Motoren

Forestil dig bilens hjerte på en helt ny måde. Enkel og effektiv.

Tryghed

Min bil: Er altid i form

Teknologi

Sans for teknologi. Og sikkerhed.

eco:Drive

Den digitale personlige underviser giver miljøvenlighed og økonomisk kørsel.

Traction Plus

Når det bliver hårdt, fortsætter de hårde.

Dualogic

Automatisk eller manuelt? Når det er tid til at skifte, er det vigtigt at kunne træffe det rigtige valg.

GSI

"Sætter du i gang i højeste gear?" Det er ikke en god idé, følg anvisningerne fra GSI.

Alternative brændstoffer

En kontinuerlig forbedring af anvendelsen af traditionelle brændstoffer og af forskningen i anvendelsen af alternative brændstoffer er den vigtigste udfordring for mobiliteten i den nærmeste fremtid.

i-Efficiency

Mekanikken er smart, formen er genial.

Elektronisk vidunder

Det er en endnu større fornøjelse at køre, når kørslen hjælpes af ny teknologi.

Arven

Et familiealbum fyldt med gode ideer.

Detaljer

Formålet med vores forskning er at arbejde på detaljer, der kan skabe en effektiv organisme. Intet bliver overset, når det drejer sig om at forbedre køreegenskaberne.

En lang historie

En lang periode med forskning og udvikling er den bedste måde at finde på løsninger, der hidtil har været utænkelige.

Blue&Me TomTom

Skift musiknummer, vælg en restaurant, ring hjem, beregn afstanden, skift musiknummer. Uden at fjerne opmærksomheden fra kørslen.

MultiJet

En af de mest støjsvage og omkostningseffektive dieselmotorer.

Start&Stop

Den starter, når du vil sætte i gang. Den standser, når du holder stille.

Design

Nyskabende indre, forførende ydre.

X

Tryghed

Vælg vores tryghedsaftale, de originale dele og højt kvalificerede og specialiserede serviceværksteder. Se mere under Service og Vedligehold.

Blue&Me TomTom

Eco- og GSI-funktioner viser dig den rigtige vej og den bedste måde at køre til det pågældende sted: Foruden de almindelige infotainment-funktioner (radio/cd-afspiller, håndfri telefonfunktion, navigationssystem og kørecomputer) viser systemet GSI-gearskifteindikatoren og eco:Drive-informationer.  Flere informationer om Blue&Me™: www.blueandme.net

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto

Teknologi

Markedets fineste teknologi og alt den sikkerhed og tryghed, du har brug for. Din rejse starter her, og den starter med en Fiat.

  • Fiat 500
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

i-Efficiency

Motor og gearkasse
Reduceret friktion
Øget holdbarhed og effektivitet samt reducering af slitage: Optimeret slip, stempelringe med lav friktion, motor- og gearolie med lav viskositet og en oliepumpe med variabel ydelse.

Styring af opvarmningsfasen
Elektronisk styret termostat for hurtigere opvarmning af motoren (friktionen er større, når motoren er kold, og derfor bruger motoren mere brændstof og forurener mere)

Intelligent motorstyring
Til optimering under alle forhold: eco-funktion til optimeret kørsel og reducering af brændstofforbrug og emissioner, klimaanlæg med lavt forbrug.

Aerodynamisk bil
Overvinder luftmodstand og regulerer opdriften: spoilere, strømlinede elementer under støddæmperne; bilens køreegenskaber.

Dæk
Reducerer modstanden fra kontakten med vejen, begrænser støjen og forhindrer dannelsen af støvpartikler: dæk med lav rullemodstand.

Reducering af støj og vibrationer
Forhindrer støjdannelse og absorberer støj, hvis den ikke kan undgås: dyseafdækninger, dæk med stor dæmpning og højeffektiv støjdæmpning (forrude med støjdæmpning, åndbar loftbeklædning, skumfyldte elementer i fronten). Alt dette bidrager til mere komfort, støjsvag kørsel og lydisolering i kabinen.

  • Fiat 500
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

MultiJet

Den nyeste generation af common rail-motorer giver mulighed for en mere effektiv styring af brændstofindsprøjtningen, som er øget fra fem til otte pr. motorcyklus (hurtigt efter hinanden følgende indsprøjtninger).
MultiJet II er mere støjsvag end den tidligere generation og giver dig en brændstofbesparelse på 3 % og en reducering af NoX-emissionerne med op til 20 %.

Eco Turbo
Den mindste turbo med variabel geometri, men lige så effektiv. Den lille turbolader modulerer luftstrømmen mere effektivt ved lave omdrejningstal: Du får større køreglæde – takket være 20 % større drejningsmoment og 3 % lavere brændstofforbrug og CO2-emissioner.

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

eco:Drive

Den personlige underviser i miljøvenlig kørsel: Dette innovative og revolutionerende system udfører en real time-analyse af din bils brændstofforbrug og emissioner på grundlag af din kørestil og giver dig gode råd til, hvordan du kan reducere brændstofforbruget og CO2-emissionerne.
Download eco:Drive-programmet på en USB-nøgle, og sæt den i din bils Blue&Me™-tilslutning. Når køreturen er slut, sættes USB-nøglen i din computer, og så får du vist dine præstationer og modtager gode råd.
Log på eco:Ville for at sammenligne din kørestil med andre eco:Drivers.
Læs mere, og download eco:Drive nu: www.fiat.com/ecoDrive

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Multiair

Det revolutionerende, avancerede ventilstyringssystem.
Hemmeligheden bag MultiAir er variabel ventilåbning, som giver en præcis regulering af den luft, der suges ind i motoren, hvorved brændstofforbruget reduceres, samtidig med at ydelsen og køreglæden øges.
For første gang i verden styres luftindtaget af elektrohydrauliske aktuatorer, der regulerer ventilåbningen, og ikke af gasspjældet som i en konventionel benzinmotor: Luftmængden afhænger af, hvor meget de enkelte ventiler åbner – cylinder for cylinder, omdrejning for omdrejning.

  • Fiat Punto

GSI

I biler med manuelt gear angiver gearskifteindikatoren det optimale gear med henblik på mest effektiv kørsel, med fokus på brændstofforbrug og CO2-emissioner.

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto

Dualogic

Semiautomatisk gearkasse, hvor en styreenhed styrer koblings- og gearskiftefunktionen (sker automatisk via elektrohydrauliske aktuatorer): Gearvalget er altid optimalt, og du skal ikke længere bruge koblingen.
Med Dualogic vælger du om din kørestil skal være sportslig eller økonomisk. Du kan til enhver tid deaktivere gearkassens automatiske funktion og skifte manuelt med joystickgearvælgeren.

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Start&Stop

Et innovativt, effektivt system, der standser motoren, når der ikke er brug for den – fx når man holder for rødt – og starter den igen, når det er tid til at sætte i gang igen.

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Design

Vi kan lide den for dens interiør, der kombinerer stil og komfort, og vi kan lide den for dens karakteristiske, fremadstræbende linjer, og vi kan lide den for dens elegante, sportslige stil. Vi kan lide den, fordi den er en Fiat.

  • Fiat 500
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Arven

1987
Croma Diesel med direkte indsprøjtning
Croma, verdens første sedan med en dieselmotor med direkte indsprøjtning, gav brændstofbesparelser på 15 % i forhold til andre dieselmotorer og 30 % i forhold til benzinmotorer af tilsvarende størrelse..

1990
Den serieproducerede elbil Panda Elettra
Panda Elettra var den første serieproducerede elbil fra Fiat. Den blev bygget i begrænset antal og havde en ydelse på 12,5 hk og en vægt på 1.150 kg.

1997
Marea Bi-fuel
Marea var den første bil med dobbelt brændstofsystem med både benzin- og metangassystem. Tanken var monteret i bagagerummet.
Common Rail
En enkelt rail, der under meget højt tilfører brændstof til cylindrene via elektronisk regulerede injektorer. Med anvendelsen i Marea 1.9 JTD med 105 hk blev systemet givet videre til hele bilindustrien.

2003
Multijet
Anden generation common rail – MultiJet giver mulighed for flere indsprøjtninger (op til fem i hver motorcyklus) og en markant reducering af motorstøjen ved hjælp af en anden strategi for for-indsprøjtning af brændstof. Anvendt første gang i Punto.
Ætanolbaserede brændstoffer
Tetra Fuel, som er en videreudvikling af Flex Fuel, kan køre på fire forskellige typer brændstof: Ethanol, benzin og metan.
Anvendt for første gang i Palio i 2006.
Semiautomatisk gearkasse
Denne teknologi blev udviklet af Fiat Group tilbage i 1999. En semiautomatisk gearkasse er en manuel gearkasse med elektronisk styret kobling og gearskift. Anvendt for første gang i en Fiat i 2004, hvor den blev anvendt i Panda.

2009
Multijet II
Den nyeste generation af common rail-systemet har en anden type styring af dyserne, som giver mere fleksibel indsprøjtning (op til otte pr. cyklus), og det arbejder sammen med Injection Rate Shaping-systemet, som optimerer selve brændstofindsprøjtningen.
MultiAir
Fiat var først i verden til at tilbyde et elektrohydraulisk system, hvor luftindtaget ikke længere blev styret af gasspjældet, men af elektrohydrauliske aktuatorer, der også regulerer ventilåbningen og dermed eliminerer et stort energitab. Anvendt for første gang til FIRE 1,4-motoren.

2010
TwinAir
En meget økonomisk benzinmotor takket være MultiAir-teknologien i den mest rendyrkede form af downsizingfilosofien: to cylindre i stedet for fire.
En turbomotor på kun 875 ccm, som yder 85 hk og kun udleder 92 g CO2/km i MTA-versionen: lavt brændstofforbrug og få emissioner.

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Traction Plus

I forhold til spærredifferentialer af mekaniske eller hydrauliske typer overflødiggør elektronisk differentialespærring den ekstra vægt og friktion og den deraf følgende forøgelse af brændstofforbrug og emissioner.
Præsterer godt på glatte og ujævne overflader.

TwinAir

To cylindre – effektivitet som fire. TwinAir er indbegrebet af downsizing: Motoren er ikke blot mindre, den har endda også færre cylindre. Luftforsyningen er optimeret: MultiAir, turbolader og optimeret væskedynamik i motoren.
Med TwinAir kan du reducere brændstofforbruget og CO2-emissionerne og du får samme ydelse.
Hvordan ville verden være med TwinAir? Think Twin!

Turbo downsizing
Motoren er mindre, men takket være turboen er ydelsen uændret. Kombinationen af en turbolader og en meget mindre motor (downsizing) reducerer CO2-emissionerne og brændstofforbruget, mens den leverer samme ydelse og endnu mere køreglæde.

  • Fiat 500
  • Fiat Punto